als je af en toe voor je 16 alchohol drinkt kun je dan nog een gespierd lichaam krijgen of ja een goed getraind lichaam krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Alcohol is vooral schadleijk voor je hersenen, en je lever
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka: Alcohol remt ook de ontwikkeling van spieren Bij jongeren die nog in de groei zijn is dit effect nog sterker.
Alcohol verlaagt o.a. de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon.
Als een jonge jongen regelmatig drinkt zal hij er dus minder "mannelijk" uit gaan zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar

Antwoorden (5)

Ja natuurlijk wel. Af en toe alcohol maqkt niet heel veel uit. Veel sporten en niet teveel tussendoortjes is het beste.
Wel nuttigen topsporters vaak geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alcohol tast je spieren niet aan, maar je droogt er wel van uit waardoor je slapper kunt worden. Als je het langdurig met mate en alleen in het weekeind drinkt, waarbij je veel water of ander vocht drinkt, kan je lichaam dat best lang verdragen. Het blijft echter wel een feit dat het beter is om helemaal geen alcohol te drinken.

Bij langdurig alcohol drinken in het weekend, mag je niet vergeten dat je vaak langer op blijft, uitbundiger leeft en beweegt en vormen van stres kan krijgen als de alcohol is uitgewerkt of er verslaafd aan word. (dus dat je er meer problemen door kan krijgen) Alles kan eraan bijdragen dat je slapper word (of je iig slapper voelt) en je spieren lijden automatisch mee.

Dus als je gewoon je gezond verstand blijft gebruiken, mag en kun je best elk weekend alcohol drinken. Beter is geen alcohol natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller kan dus (volgens jou) best op zijn leeftijd met een gerust hart elk weekend alcohol drinken? Alcohol op jonge leeftijd kan blijvend hersenletsel veroorzaken, aange­zien de hersenen dan nog in ontwikkeling zijn. (Dit gaat door tot het 24e jaar.) Ook het regelmatig drinken van kleine hoeveelheden heeft een negatieve uitwerking op de hersenen.

Alcohol verstoort ook de hormonale balans, waardoor de ontwikkeling van botten en spieren kan worden geremd.

Bij jongeren kost het afbreken van alcohol meer tijd dan bij een volwassene. Dit betekent bijvoorbeeld dat na een weekend stevig drinken het zeker twee dagen kost voordat het geheugen en het concentratievermogen weer normaal functioneren. Om zoveel mogelijk alcoholschade te voorkomen, is het dus belangrijk dat jongeren zo laat mogelijk beginnen met drinken. Zeker niet voor je 18e.
http://www.wza.nl/data/afdelingen-en-specialismen/alcoholpoli-voor-jongeren/gevolgen-van-drinken-op-jonge-leeftijd
Je vraagt of je, ondanks alcohol gebruik een gespierd lichaam kan krijgen.
Het antwoord is ja, als je traint krijg je een gespierd lichaam, ook als je af en toe drinkt, al is alcohol niet goed voor de opbouw van je spieren. Je kunt dus wel spieren kweken, maar alcohol maakt dat niet beter. Eerder slechter. Belangrijker is dat wetenschappelijk is aangetoond dat alcoholgebruik op jonge leeftijd gemakkelijker dan veel mensen weten hersenschade oplevert. Zelfs als je maar af en toe veel drinkt. Alcohol is voor jonge mensen in de groei een regelrechte ramp voor de ontwikkeling van de hersenen. Dit laatste is niet precies een antwoord op je vraag, maar ik wil het je graag meegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alcohol breekt spieren af;

Alcoholische myopathie (spierafbraak door alcohol)

Bij een lichamelijk onderzoek blijken de spieren gevoelig te zijn bij aanraking en zijn ze verzwakt en duidelijk dunner geworden. Met urine- en bloedonderzoek kan een verhoogde hoeveelheid afbraakproducten van spierweefsel worden aangetoond, wat de diagnose bevestigt. Met bepaalde andere onderzoeken, zoals een elektromyografie of biopsie van spierweefsel, kan de spieractiviteit worden gemeten en veranderingen in het spierweefsel worden aangetoond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meesten hier denken blijkbaar dat alcohol niet of nauwelijks effect heeft op de spieropbouw, maar dat klopt dus niet. Je zult daarom ook zelden een topsporter regelmatig alcohol zien drinken. Bij jongeren zijn de negatieve effecten van alcohol nog veel groter.

Alcohol heeft een direct en indirect remmend effect op het aanmaken van nieuw spierweefsel. In alcohol zelf zitten twee metabolieten die een direct remmende werking hebben.

Daarnaast wordt door de hechting van testosteron de spiereiwitsynthese bevorderd. Alcohol heeft een remmende werking op de hechting van testosteron aan spiereiwit. Alcohol heeft hier dus ook een indirect remmende werking.

Alcohol verstoort de hormonale balans, waardoor de ontwikkeling van botten en spieren kan worden geremd.
In de puberteit groeien botten en spieren versneld. Hormonen beïnvloeden deze processen. Alcohol verlaagt o.a. de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon.

Ook na het sporten is het gebruik van alcohol af te raden. Na een grote fysieke inspanning moet je lichaam hiervan herstellen. Alcohol verhindert dit herstellingsproces.

Jongeren verdragen alcohol slechter omdat ze nog in de groei zijn, minder wegen en kleiner zijn. De hoeveelheid alcohol die bij volwassenen geen problemen hoeft te geven, leidt bij jongeren tot risico's. Bij jongeren kost het afbreken van alcohol ook meer tijd dan bij een volwassene.

Conclusie: Je zult door het drinken van alcohol minder snel grotere spieren krijgen. Ook zijn de schadelijke effecten van alcohol bij jongeren veel groter dan bij volwassenen, ook voor de ontwikkeling van je spieren dus.